Terug naar gescheiden onderwijs?

Ik ben het boek "Jongens zijn't "aan het lezen. Daarin wordt o.a. de voordelen van gescheiden onderwijs voorgelegd. Nu zit er natuurlijk best veel in dat het onderwijs de laatste jaren steeds meer gericht is op de manier van leren en gedragen van meiden. En ik kan zo een paar voorbeelden noemen van voorvallen waarbij de jongens weggezet worden als te druk, terwijl ze gewoon vroeger als een echte jongen gezien zouden worden. Waarbij het tekort aan mannelijke leerkrachten natuurlijk ook geen goed doet....denk ik toch wel.


Maar gescheiden onderwijs????? Uh...dat zou beter zijn voor de jongens én de meiden. Tja, leertechnisch gesproken misschien wel. Daar kan ik me als leek niet over uitlaten. Maar ik weet wel dat ik, toen ik in het vervolgonderwijs in een klas terecht kwam met alleen meiden, het vreselijk vond. Het gemuts, gezanik, getrut enz. vond ik helemaal niks. En nee, niet omdat ik nou zo nodig jongens om me heen wilde hebben...maar de sfeer als er ook jongens zijn, is toch heel anders! Toch heeft de schrijfster een punt. Want waar meiden wel als venijnig weggezet worden, zijn het toch vaak de jongens die moeten nablijven of waar de juf niet meer van weet hoe te reageren...

Terug naar gescheiden onderwijs lijkt mij persoonlijk een stap te ver, maar meer aandacht voor normaal jongensgedrag en dat wat jongens nodig hebben lijkt me zeker niet overbodig! Mijn eigen mannen zijn op school eerder verlegen enzo (hoor ik altijd in gesprekken met leerkrachten), dus ik spreek niet als gefrustreerde moeder. Maar de klassen met veel jongens waarin een paar van mijn mannen zaten, werd al wel gauw als probleemklas gezien. Heeft dat dan toch met de hoeveelheid mannen te maken die een klas toch drukker maken?

afb, Morguefile.com
Wat denken jullie? Meer mannen voor de klas als oplossing? Extra aandacht voor het kunnen uitrazen voor jongens? Naast extra lessen voor meiden in meidenvenijn (wat ze hier krijgen bij de kanjertraining) ook lessen inroosteren waarbij jongens gewoon jongen mogen zijn? Wie heeft een idee?

Reacties